Status greener

Av: Anders Harto  |  Publisert: 31. juli 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vi startet sesongen med fantastiske greener, så kom larvene. Dette blir veien videre.

Gjennom sesongen har klubben informert i Banestatus om forholdene og arbeidet på banen flere ganger hver uke. Ved åpning var forholdene på greenene svært gode, men alle har opplevd at kvaliteten på greenene har sunket siden midten av juni. Banemannskapet så tidlig at klekkingen av skadedyret myrstankelbein var større enn tidligere, og at larven kom til å skape utfordringer. Økt larvebestand kan sees i sammenheng med den våte sensommeren i fjor og den stabile vinteren som har gitt larvene gode overvintringsforhold.

Siden slutten av mai har vår Banesjef, Tux, vært i jevnlig kontakt med Trygve Aamlid, som er seniorforsker i Norsk instititutt for bioøkonomi. Sammen har de laget en plan for å la skadeomfanget bli så lite som mulig, da det rett og slett ikke er mulig å redde de ødelagte områdene på greenen når larvene først har kommet og spist røttene til gresset. Det er av miljøvernhensyn ikke tillatt med sprøytemidler for å ta livet av larvene. Det første vi prøvde var å redusere klekkingen ved å dekke til greenene med plast om nettene. Dette hjalp på enkelte greener, men ikke alle. Når larvene først kom, har utfordringen vært todelt. Vi må på den ene siden reså og behandle de ødelagte områdene, og prøve å gjøre spilloverflaten jevn selv om gresset dør, og på den andre hindre kråkene å ødelegge greenene i jakt på larvene. Spesielt storeputt har lidd av sistnevnte.

Denne uka har vi hullpipeluftet, resådd og dreset med relativt store masser. Selv om spilleopplevelsen de første dagene ikke har vært optimal, mener vi at dette arbeidet vil forbedre greenene fremover. Samtidig starter vi nå arbeidet for å gjøre sannsynligheten så liten som mulig for at larvene overlever vinteren i samme omfang. Her samarbeider vi tett med flere forskningsmiljøer for å velge den mest optimale løsningen for oss inne i Lommedalen.

Problemet med larvene er ikke unikt for Bærum GK, og nå har Norsk Golf laget en større artikkel hvor de intervjuer vår sparringspartner fra Norsk institutt for bioøkonomi om utfordringen. Klikk her for å lese hele artikkelen til Norsk Golf.